måndag 25 mars 2013

Hälsning från Fernando González till vännerna i Sverige



Från fängelset i Safford, Arizona, har vi nåtts av en hälsning från Fernando González. Hans brev är daterat den 3 mars 2013.

Fernando, som 2001 dömdes till 19 års fängelse och därefter fått straffet nedsatt till drygt 17 år, kommer, om inte förr, att friges den 24 februari 2014.

Han skriver:
Om jag friges nästa år tänker jag ägna all man kraft och mitt liv åt kampen för frigivning av Gerardo, Ramón och Tony. Om de inte då redan är tillbaka på ön. Så tror jag att jag bäst kan ge mitt bidrag.”

Fernando berör också frågan om en möjlig utväxling med den på Kuba spiondömde USA-medborgaren Alan Gross:
Som ni har noterat, vad gäller den individ som nu avtjänar ett straff på Kuba – för brott mot staten – så har etablerade medier i USA tvingats nämna The Cuban Five. Trots det tidigare långvariga nedtystandet av vår situation. 

Även om jag är skeptisk till utsikten att USA:s regering tar sitt förnuft till fånga och tar sitt ansvar, vilket den borde göra, för denna individ, och förhandlar fram en lösning på detta problem, så finns där trots allt ett litet hopp. Om så skulle ske så öppnar det för en möjlighet för oss fem att samtidigt kunna återvända till Kuba.

Om saken skulle utvecklas på det sättet, så vore det något som inte skulle kunna ske utan stödet från många vänner. Inkluderande alla våra vänner i Sverige.
 
Om saken utvecklas annorlunda, och inte så lyckligt, så kommer jag om ett år att ansluta mig till er i Sverige och alla andra vänner runt om i världen. I kampen för frihet för mina kamrater. Något som jag ser som en ära.”

Fernando avslutar med en hälsning till alla vänner i Sverige, och uttrycker sin tacksamhet och uppskattning.

Och tillägger att han ”hoppas att vintern i Sverige inte varit allt för hård, och att ni nu kan se fram emot våren”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar