fredag 17 februari 2012

FN:s högsta kommissionär för mänskliga rättigheter utttalar sid om DeFem!


Svar till Kubas ständiga representant vid Förenta Nationerna i Genève, Rodolfo Reyes Rodríguez, från högsta kommissionären för mänskliga rättigheter (High Commissioner for Human Rights) Navanethem Pillay, daterat den 9 januari 2012.

Ers höghet (Excellency)

Jag vill tacka er för ert brev, daterat den 22 november 2011, rörande situationen för de fem i USA fängslade kubanska medborgarna, kända som ”the Cuban Five”, och för slutdeklarationen från det ”VII Kollokviet för frigivandet av de fem hjältarna och mot terrorism”, som också ingick.

En kopia av ert brev och den ovan nämnda deklarationen har översänts till det i sammanhanget relevanta Special Procedures of the Human Rights Council, som bevakar fallet, och särskilt till Working Group on Arbitrary Detentions, för deras omedelbara övervägande och lämpliga åtgärd.

OHCHR (Office of the High Commissioner of Human Rights) kommer att fortsätta följa situationen för Mr René González, som ådömts tre år av övervakning i USA, liksom situationen för de andra fyra kubanska medborgarna som fortfarande befinner sig i fängelse. Jag kommer också personligen att förhöra mig med USA:s myndigheter och verka för att hustrurna till René González och Gerardo Hernández tillåts besöka sina män.

Ers höghet, jag ber er ta emot min försäkran om mitt högsta engagemang.

Navanethem Pillay
High Commisioner for Human Rights

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar