Det ointresse
och den arrogans som Sveriges utrikesminister gav uttryck för i
interpellationsdebatten i riksdagen den 12 september 2013, initierad av
vänsterpartiets Torbjörn Björlund, demonstrerade på nytt hur fullständigt det
svenska politiska etablissemanget numera underkastar sig USA-regeringarnas göranden
och propåer.
Frågan om De
Fem är inte en intern angelägenhet för USA. Det är inte heller en bilateral
fråga mellan USA och Kuba. USA-regeringarnas uppbackning av den exilkubanska
högerns terrorism angår hela världssamfundet!
Och ett fall
som av USA:s före detta beskickningschef i Havanna, Wayne S. Smith, beskrivits
som ”en sorgens dag i det amerikanska rättsväsendets historia”, kan
naturligtvis inte avvisas med argumentet att det är ett amerikanskt rättsfall!
Underförstått att det därmed inte finns någon anledning att intressera sig för
det, därför att allt säkert gått rätt till!
Bildts svar i
riksdagen handlade om hans och regeringens anpasslighet. Ett stort problem för
Sverige, när det handlar om ett accepterande av en stormakts stöd till
terrorism och en riggad rättegång med orättvisa och brutala domar.
Nedan följer
interpellationsdebattens samtliga repliker.
7 § Svar på interpellation 2012/13:505 om frågan om ”the
Cuban Five”
Herr talman!
Torbjörn Björlund har frågat mig om jag avser att ta upp frågan om ”the Cuban
Five” med USA:s president Barack Obama som ett exempel på de fortsatta
övergreppen mot människor som kämpar för sin rätt.
De fem personer
som interpellanten avser har samtliga dömts i en amerikansk domstol för brott
mot amerikansk lag. Jag har ingen anledning att ta upp detta specifika fall med
president Barack Obama i något sammanhang.
Herr talman!
Jag får trots allt tacka utrikesministern för svaret, men jag måste säga att
jag är mycket besviken. I min interpellation beskrev jag den problematik som
finns när det gäller ”the Cuban Five”, fem personer som är fängslade på helt
orätta grunder i USA, och jag får ett svar på fyra rader! Det är på gränsen
till nonchalans och arrogans, vill jag påstå.
Frågan är om
utrikesministern egentligen har satt sig in i vad frågan gäller. I
interpellationen har jag beskrivit vad det hela handlar om.
I dag, den 12
september, är det precis 15 år sedan som fem kubaner, varav två är amerikanska
medborgare, greps anklagade för spioneri. De hade infiltrerat exilkubanska
terroristorganisationer i Miami för att avslöja deras planer på terrorattacker
mot Kuba.
Direkt efter
gripandet sattes dessa fem personer var för sig i isolering i 17 månader. De
hade varken tillgång till advokater, till sina familjer eller till något. De
var helt isolerade. Det var ett klart rättsövergrepp.
Syftet med
infiltrationen var att bevisa att de exilkubanska terroristgrupperna hade
planer på att genomföra och hade genomfört terrorattacker mot Kuba under hela
90-talet. Detta var inget dessa grupper hymlade med, för de var klara och
tydliga med att i bland annat Miamitidningar beskriva vad de gjorde. De var
tydliga med att de vill ha stor oro på Kuba för att få en förändring.
Bland dem fanns
också en välkänd terrorist vid namn Orlando Bosch. Han fängslades men fritogs
och välkomnades till USA av George Bush den äldre och fick en fristad där, trots
att han bevisligen varit inblandad i terrorattacker.
Under
rättegången presenterades inga bevis på spioneri mot USA – det som de sedan
dömdes för. Tvärtom vittnade tre höga militärer, varav en general, om att det
inte fanns några som helst tecken på att dessa kubaner hade spionerat på USA.
Kuba var inget hot mot USA, och det fanns inga som helst bevis på att de tagit
fram något som var hemligstämplat som skulle presenteras på något sätt eller
undanhållas för amerikanska myndigheter. Tvärtom hade de tagit öppna källor,
tidningsartiklar och andra dokument, även från myndigheter, för att presentera
detta för amerikanska myndigheter så att dessa skulle kunna förhindra terrorism
på sin egen mark. Det var syftet.
Till och med
åklagarsidan varnade för att en rättegång mot dessa fem kubaner aldrig skulle
kunna bli rättssäker om den hölls i Miami. Ändå förlades rättegången i Miami.
De fem
kubanerna dömdes till långa fängelsestraff. Den som fick minst fick 15 år. Den
som fick mest fick två livstider plus 15 år, alltså en helt orimlig straffsats.
Detta är
ytterligare ett tecken på hur man i USA genom historien har begått övergrepp
mot människor och fortfarande begår övergrepp mot människor, för fyra av dessa
sitter kvar i fängelse.
Detta borde
vara en varningssignal i dagens motvind för USA:s president Barack Obama med
tanke på allt som avslöjas om avlyssning och sådant. Någonstans finns det saker
att rätta till i det amerikanska rättssystemet som fortfarande ligger kvar.
Bara för att tiden går försvinner inte rättsövergreppet. Tvärtom är det
fortfarande levande för många människor.
Detta måste man
ta hänsyn och ställning till, men inte på det sätt som utrikesministern har
gjort utan på ett seriöst sätt.
Herr talman!
Torbjörn Björlund har ställt en konkret fråga till mig: Avser jag att ta upp
denna fråga? Jag har gett ett så utförligt svar som jag kan: Svaret på denna
fråga är nej.
Det är denna
fråga interpellanten har ställt, och den har jag svarat på så utförligt det
går.
Jag tror att
det finns förståelse för att jag inte ägnar mig åt att kommentera enskilda fall
i det amerikanska rättssystemet.
Låt mig dock
säga att det handlar om fem personer som dömdes – det är helt riktigt – för att
ha agerat på den kubanska säkerhetstjänstens uppdrag. Mig veterligt förnekade
ingen av dem heller att så var fallet.
Sedan dess har
fallet varit uppe i åtskilliga instanser, inklusive Högsta domstolen i USA.
Jag har ingen
anledning att kommentera enskildheter i fallet. Det är inte en svensk
utrikesministers uppdrag. Min uppgift är att så tydligt som möjligt svara på en
interpellants frågor, och frågan var: Avser jag att ta upp det? Svaret är
glasklart: Nej.
Jag kommer inte
att ha något ytterligare att tillägga i denna fråga.
Herr talman!
Jag tycker att detta är en glidning och inte riktigt seriöst. Det handlar om
hela USA:s rättssystem, och detta är ett konkret exempel på vad man fortfarande
gör i USA och hur man hanterar vissa saker.
Naturligtvis
kommer frågan upp när vi får besök av USA:s president. Det har också varit en
fråga om huruvida man ska lyfta upp detta med avlyssningen, men det gjorde man
inte. Vi har en utrikesminister som är märkvärdigt tyst i dessa frågor.
Det är samma sak
när det gäller ”the Cuban Five”. Det är ett rättsfall som är specifikt, konkret
och enkelt. För sex år sedan kom en Amnestyrapport som beskrev hela fallet och
i princip brännmärkte hela processen, även de beslut som togs i Högsta
domstolen i USA om att det inte skulle bli någon ny rättegång. I första
appellationsdomstolen upphävde tre domare enigt beslutet, men sedan upphävdes
detta beslut av Högsta domstolen.
I rapporten
står det också att misstankarna om politisk inblandning i det amerikanska
rättssystemet är uppenbara.
Jag tycker att
utrikesministern ska studera denna rapport. Han kan få den av mig så att han
kan titta på det och se hur det ser ut.
Det har även
varit uppe i FN som också kritiserat USA:s sätt att hantera detta – som ett led
i det man alltid gör.
I dag är det
den 12 september. I går var det den 11 september. Det är ett datum som har
kopplingar till många olika saker, inte minst när det gäller USA:s inblandning
i andra länders angelägenheter.
Det är
anmärkningsvärt att utrikesministern inte tar möjligheten att kommentera detta
i sitt interpellationssvar, för det är detta som är frågan. Själva kärnfrågan
är: Hur hanterar USA rättssäkerheten i dag?
Detta är ett
exempel som utrikesministern väljer att inte svara på konkret utan glider undan
med att säga: Svaret på den konkreta frågan är nej. Punkt.
Det är inte
seriöst.
Det var som
sagt den 11 september i går. Vi har vårt eget trauma detta datum som vi lever
med, mordet på Anna Lindh.
Även andra
saker har hänt i historien detta datum: World Trade Center-attacken och kuppen
i Chile. Så långt tillbaka i historien går detta sätt som USA hanterar
rättssäkerhet på.
Denna fråga
måste hållas levande hela tiden. Det handlar inte om bara detta specifika fall,
även om det är konkret och enkelt att följa och se. Det handlar om hur USA
hanterar rättssäkerheten gentemot andra länder.
I botten på
detta ligger ännu en fråga: Hur hanterar vår utrikesminister USA:s sätt att
hantera andra länder när USA bryter mot mänskliga rättigheter, folkrätt och
internationell rätt, vilket man har gjort i detta fall? Vad gör vi då?
Den tradition
vi har haft i Sverige av att lyfta blicken, höja rösten och protestera gäller
inte alla länder. I alla fall gäller det inte USA och denna regering. Det är
beklagligt, för man kan ta upp även detta fall av rättsövergrepp som ett
exempel på hur USA agerar, och man ska kritisera det. Man kan kritisera mycket
i dag. Mer och mer avslöjas om hur USA fungerar.
Detta specifika
fall är enkelt att lyfta upp, och därför tar jag det som ett exempel. Det står
tydligt och klart i alla rapporter hur det har gått till, men det är
fortfarande inte löst.
Kommer vår
utrikesminister över huvud taget att agera mot USA:s sätt att hantera mänskliga
rättigheter, folkrätt och internationell rätt?
Herr talman!
Jag ska inte bli alltför enformig, men Torbjörn Björlund har ställt den
konkreta frågan till mig om jag avser att ta upp denna fråga med USA:s
president. Jag har svarat, inte otydligt och inte påfallande mångordigt ska
medges, men jag har svarat så tydligt jag kan på den ställda frågan.
Nu har det
runnit lite vatten under broarna och USA:s president har hunnit lämna landet,
men bortsett från det är svaret: Nej. Jag har dessutom redovisat att detta
rättsfall har tagits upp i olika sammanhang.
Vi kan föra
interpellationsdebatt om elfte september, mordet på Anna Lindh, som vi kom ihåg
i går i olika sammanhang, eller kuppen i Chile. Men interpellantens fråga som
jag är ombedd å regeringens vägnar att svara på har jag svarat på med så stor
tydlighet att det hör till ovanligheterna när det gäller interpellationssvar,
och svaret är: Nej.
Herr talman!
Det känns något absurt att stå och tjata om att det konkreta svaret är nej –
punkt. Vi har ju viktiga saker att debattera. En interpellationsdebatt kan
innehålla många saker. Man kan väva in olika resonemang om de saker som står i
interpellationen. Jag har beskrivit det jag vill ha svar på, och den konkreta
frågan är om det här fallet är intressant nog att ta upp eller inte.
Det är det
tydligen inte. Då finns det egentligen ingenting som utrikesministern tycker är
intressant att ta upp med Barack Obama och USA. Det är också en konkret sak som
har synts i medierna. Vår utrikesminister är anmärkningsvärt tyst när det
gäller kritik mot USA i alla lägen.
Det här
exemplet har jag lyft upp eftersom det är konkret och enkelt och finns kvar.
Den 12 september – i dag – är den dag då man manifesterar för detta, både i USA
och i andra länder, eftersom det fortfarande är ett rättsövergrepp.
Jag menar att
detta är något som man kan debattera i ett vidare sammanhang. Det måste man
kunna göra också i en interpellationsdebatt – om man är seriös och vill göra
något åt det som händer i världen i dag.
Jag menar att
man kan göra det med respekt, utan att tjata om vad som är den konkreta frågan.
Utrikesministern glider undan en konkret fråga, vill jag påstå. Det är vad
utrikesministern gör, och det är beklagligt.
Herr talman!
Torbjörn Björlund får möjligtvis ta en diskussion med sig själv om hur han
formulerar sina frågor. Det är inte jag som har formulerat frågeställningen i
interpellationen, utan det är Torbjörn Björlund. Han har frågat om jag avser
att ta upp frågan om ”the Cuban Five” med USA:s president Barack Obama. Det är
frågan!
Det är inte
fråga om att bedöma kuppen i Chile, det amerikanska rättsväsendet, den
amerikanska politiken gentemot Kuba eller något annat – det kan man lämna in
massvis med interpellationer om – utan frågan är om jag ska ta upp detta med
president Obama.
Svaret på den
frågan är nej. Man kan ha synpunkter på att interpellationen är felaktigt
formulerad, men man kan inte säga annat än att jag mycket tydligt har svarat på
den konkreta frågan i interpellationen.
Överläggningen var härmed avslutad.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar